Zastanawiasz się nad otwarciem własnego sklepu internetowego, ale nie chcesz na samym początku ponosić kosztów związanych z nową inwestycją? Nie masz jeszcze zbyt dużego doświadczenia w e-commerce, ale chciałbyś spróbować swoich sił właśnie w tej branży?
A może nie wiesz jaki produkt chcesz sprzedawać na początku?
Ja miałem podobne obiekcje. Bardzo chciałem spróbować swoich sił przy prowadzeniu własnego sklepu internetowego. Posiadałem już doświadczenie od strony marketingu internetowego, dzięki współpracy z branżą e-commerce. Jednocześnie nie chciałem inwestować na początek w towar i kupować produktów. Nawet nie wiedziałem, co chcę sprzedawać.
W moim przypadku prowadzenie sklepu w modelu dropshipping rozwiało wszystkie powyższe wątpliwości.
Poznaj plusy i minusy prowadzenia sprzedaży przez Internet z wykorzystaniem dropshippingu i dowiedz się, czy ten biznes jest dla Ciebie.
Co to jest dropshipping?
Własny biznes – to brzmi dumnie. Jednak wiele osób rezygnuje z niego już na starcie, ponieważ nie mają wystarczającego doświadczenia i umiejętności, a koszty inwestycji wydają się zbyt wysokie. Do tego dochodzi jeszcze brak czasu na pracę…po pracy. I tak marzenia o własnym biznesie internetowym mogą legnąć w gruzach jeszcze zanim dojdą do skutku.
Z dropshippingiem może być inaczej. To stosunkowo łatwy i szybki sposób wejścia na rynek e-commerce. Umożliwia on sprzedaż przez Internet bez inwestowania w zakup towarów i posiadania powierzchni magazynowej. Polega na współpracy z jedną lub wieloma hurtowniami, które pakują i dostarczają zakupiony w sklepie towar bezpośrednio do klienta detalicznego. Dlatego realizacja wysyłki całkowicie omija sklep internetowy. Do obowiązków właściciela sklepu należy jedynie dbanie o sprzedaż, obsługę klienta, marketing itp. Jakie są jeszcze plusy dropshippingu?
Zalety droppshippingu
Małe ryzyko inwestycyjne
Dropshipping to model sprzedaży internetowej, bez konieczności posiadania własnego magazynu oraz inwestowania w zakup towaru, dlatego nie jest obarczony dużym ryzykiem inwestycyjnym. Niski wkład na początku umożliwia rozpoczęcie działalności również przez osoby nieposiadające pokaźnego zaplecza finansowego. Nie musisz zamrażać gotówki w towarze. Niewątpliwie jest to jedna z głównych zalet tego modelu logistycznego.
Ułatwiony start
Dropshipping to idealna propozycja dla osób rozpoczynających swoją przygodę z e-biznesem. Nie musisz od razu wskakiwać na głęboką wodę i rezygnować z dotychczasowej pracy. Prowadzeniem sklepu na początku możesz spokojnie zajmować się po godzinach i sprawdzić, czy ten biznes w ogóle jest dla Ciebie.
Możliwość integracji z hurtownią za pomocą narzędzi takich jak BaseLinker uwalnia Cię od mozolnego obowiązku aktualizowania stanów magazynowych.
Możesz również założyć własny sklep internetowy na platformach e-commerce. Opcję integracji automatycznej z wieloma hurtowniami mają np. Sky-Shop lub Redcart. Dzięki tego typu narzędziom zaoszczędzisz mnóstwo czasu i zajmiesz się najważniejszymi sprawami np. zwiększeniem sprzedaży i rozwojem sklepu.
Dostarczaniem zdjęć i opisów produktów również zajmuje się hurtownia, jedyne co musisz zrobić to zaimportować je do swojego sklepu. Oczywiście posiadanie unikatowych opisów i wyróżniających się zdjęć produktów jest bardzo istotną kwestią, jednak na samym początku, gdy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z e-sklepem i testujesz różne rozwiązania to z pewnością duże ułatwienie i oszczędność.
Biznesowa wolność
Obowiązek wysyłki towaru do klienta leży po stronie hurtowni. Informacja o złożeniu zamówienia i płatności trafia tam automatycznie. Fakturę czy paragon możesz wysłać do klienta drogą elektroniczną. Dlatego nie musisz być ciągle „na miejscu” i zajmować się pakowaniem czy też zatrudniać do tego pracowników. Do prowadzenia tego biznesu wystarczy jedynie Internet. Pracę wykonujesz z dowolnego miejsca i dowolnego kraju, co daje naprawdę ogromną swobodę.
Elastyczność
Zmian w asortymencie możesz dokonywać niemal natychmiast, nie martwiąc się niesprzedanym towarem, ponieważ nie posiadasz go fizycznie w magazynie. Dowolnie zwiększasz liczbę produktów w sklepie, bez inwestowania w nie. Dzięki temu z łatwością prowadzisz sprzedaż różnorodnych towarów, nawet wielkogabarytowych, testując i sprawdzając ich sprzedaż.
Przychód ze sprzedaży to różnica między ceną produktu w hurtowni a w Twoim sklepie – Ty sam decydujesz o wysokości marży.
Biznes po godzinach
Prowadzeniem sklepu opartego na dropshippingu możesz zajmować się po pracy i weekendami. Ten rodzaj biznesu jest znacznie mniej czasochłonny i nie wymaga rezygnacji z dotychczasowej ścieżki zawodowej. Z czasem jednak może przerodzić się również w główne źródło dochodu. To ciekawa propozycja własnej działalności także dla młodych mam, poszukujących dodatkowego zajęcia.
Jak to zwykle bywa, dropshipping posiada również pewne minusy. Co się do nich zalicza?
Wady dropshippingu
Duża konkurencja
Na rynku funkcjonuje bardzo wiele sklepów opartych o dropshipping. Towar, który oferują hurtownie, jest sprzedawany przez wiele osób. Wystawiają one swoje produkty na własnych stronach internetowych oraz platformach zakupowych typu Allegro. Jest prawie pewne, że identyczny produkt, który chciałbyś oferować, czeka już na zakup u innego sprzedającego w niższej cenie.
Duża dostępność podobnych produktów w korzystnych cenach sprawia, że trudno konkurować ceną i wciąż prowadzić opłacalny biznes.
Problemy techniczne
Jeśli do tej pory nie zajmowałeś się tworzeniem stron i sklepów internetowych a dodatkowo nie jesteś zbyt „techniczną” osobą, to na początku opanowanie wszystkich narzędzi i funkcjonalności może sprawić trochę trudności. Dlatego trzeba liczyć się z tym, że uruchomienie sprawnie funkcjonującego systemu zajmie trochę czasu. Rozwiązaniem jest zlecenie tych prac specjaliście i stopniowe oswajanie się z tematem. Często zdarza się , że nie wszystko działa tak jak powinno, dlatego wsparcie osoby z branży e-commerce okazuje się wtedy, być na wagę złota.
Nieaktualne stany magazynowe
Bywa i tak, że pomimo zautomatyzowania wszystkich procesów i aktualizowania stanów magazynowych dochodzi do błędów. Zdarza się, że produkt, który właśnie sprzedałeś, jest już niedostępny w hurtowni. Aby ochronić się przed tego typu sytuacjami, można uniemożliwić klientom zakup produktów, których zapasy są poniżej 2 lub 3 sztuk.
Brak kontroli nad wysyłką
Czasami hurtownie nie realizują zamówień tak szybko, jak powinny, z różnych względów. Przyczyną jest np. wzmożony ruch okołoświąteczny. Niespodziewane wydłużenie czasu dostawy, które nie zostało uwzględnione przez Ciebie w sklepie internetowym, może powodować frustracje wśród klientów i negatywnie wpływać na wizerunek firmy.
Koszt wysyłki
Współpracując z hurtowniami w modelu dropshipping, mamy małą kontrolę nad kosztami wysyłki zamówionych produktów. Hurtownicy często korzystają z usług tylko jednego lub dwóch kurierów. Dodatkowo wielu hurtowników dodaje 3zł, 5 zł do zamówień, gdy wysyłamy własnego kuriera. Ogólnie rzecz biorąc, nie mamy w tej kwestii wystarczająco dużo swobody.
Dodaj komentarz