Długo żyłem w przekonaniu, że w CV należy umieścić wszystkie zdobyte umiejętności, szkolenia, obowiązki na stanowisku pracy, im więcej tym lepiej. Z drugiej strony to pewnie nie byłem świadom tego czym naprawdę CV jest. Wierzyłem, że raz napisane starczy mi na lata. Dopiero, gdy zrozumiałem, jakie znaczenie w codziennym życiu mają procesy sprzedażowe, reklama, uświadomiłem sobie, że na każdym kroku spotykamy się z nimi. A to oznacza, że próbujemy „siebie sprzedać” prawie wszędzie, czy to w pracy, czy na randce, czy na rozmowie kwalifikacyjnej.
Początek rekrutacji, czyli napisanie CV nie jest niczym innym. Wyobraźmy sobie, że rekruterowi zależy na wyborze najlepszego kandydata, tak samo jak my chcemy w sklepie wybrać najlepszy dla nas produkt. CV jest jedynie broszurą, która ma odpowiedzieć na pytanie: „Czy warto?”, „Czy warto zadzwonić?”, „Czy To CV przedstawia kandydata na którego warto tracić mój czas?”
Poniżej zobaczysz jak takie CV napisać, aby sprzedało Ciebie. Dzięki temu rekruter, gdy spojrzy na nie pomyśli, „Hmmm pasuje.”
Anatomia Dobrego CV
Skoro już poznaliście jakiego rodzaju dokumentem jest CV, nastał moment by wyjaśnić jak należy curriculum vitae odpowiednio projektować.
Wyobraźmy sobie najgorszy scenariusz: rekruter ma przed sobą sto CV i tylko jedno stanowisko pracy. Jego zadaniem jest trafny wybór 5-ciu kandydatów do rozmowy kwalifikacyjnej, a czas jakim dysponuje aby przejrzeć wszystkie aplikacje i zadecydować o losie ubiegających się o pracę to 30 minut. Szybkie przeliczenie – daje to średnio jedynie 18 sekund na jedno CV.
Oznacza to nie mniej i nie więcej, że Twoje CV powinno się czymś wyróżnić, jeśli chcesz by rekruter pochylił się nad nim trochę dłużej, zainteresował się, zastanowił nad Twoją personą, a finalnie zaprosił Cię na rozmowę o pracę.
Dobre CV powinno posiadać w sobie słowa kluczowe, które pasują do wartości firmy oraz wymagań stanowiska na jakie jest składane – to po pierwsze. Po drugie, słowa te muszą być widoczne dla oka rekrutera. Muszą być umieszczone w taki sposób, by osoba decydująca o Twoim możliwym zatrudnieniu odnalazła je bez wysiłku podczas skanowania dokumentu. Dlatego też, najlepiej jest je umieścić w pierwszej sekcji CV, tuż pod danymi osobowymi. Wyobraź sobie rekrutera, który przegląda Twoje CV i w pierwszej chwili widzi sekcję, której tak naprawdę szuka w morzu innych dodatkowych informacji w każdej z setki aplikacji. Rekruter będzie wręcz zmuszony, by dalej przejrzeć Twój dokument z uwagą.
Jest wiele dróg do tego, aby Twoje CV rzuciło się w oczy, jednak ja osobiście preferuję tę drogę, która nakazuje by tuż pod danymi osobowymi umieścić profil zawodowy, a następnie doświadczenie, które idealnie pasuje do firmy i stanowiska, na które aplikuję.
Rozwinąć swoje doświadczenie zawodowe
Kiedy rekruter przejrzy już Twój profil zawodowy, kolejnym krokiem, jaki podejmie, będzie zajrzenie głębiej w Twoje CV, aby sprawdzić czy dalsza treść rzeczywiście potwierdza elementy zawarte w profilu. Pomyśl co się stanie, gdy rekruter odkryje, że Twoje kluczowe osiągnięcia są połączone bezpośrednio zarówno z Twoim doświadczeniem, jak i tym, czego oczekuje od kandydata firma. Prawdopodobieństwo sukcesu diametralnie wzrasta!
Tak jak wspominałem w poprzednim artykule, CV, które opisują jedynie obowiązki, jakie pełniła dana osoba u poprzedniego pracodawcy, to już przeżytek i ciągle nie mogę uwierzyć jak wiele osób mylnie sądzi, iż wystarczą one do otrzymania wymarzonej posady. Jestem ciekaw, czy Ty sam – posiadając już wiedzę z obecnego i poprzedniego wpisu – nadal sądzisz, że same obowiązki spełniają cel dobrego CV?
Wyobraź sobie teraz, że posłuchałeś moich wskazówek jak napisać dobre CV i przerobiłeś swoje curriculum vitae w listę kluczowych osiągnięć Twojej kariery zawodowej. Wyobraź sobie dodatkowo, że udało Ci się połączyć je z wymaganiami z oferty o pracę. Rekruter rozpoczyna przeglądanie swojej setki CV ułożonej równiutko na biurku. Skanuje pierwsze, drugie, trzecie… każde wygląda tak samo – standardowo. Nagle trafia na CV z Twoim imieniem i nazwiskiem, gdzie pierwsze, co rzuca mu się w oczy, to paragraf opisujący profil personalny/zawodowy idealnie pasujący do profilu kandydata, którego poszukuje. Zaciekawiony zagląda głębiej i zauważa odnośniki mówiące o Twoich osiągnięciach kluczowych oraz posiadanym doświadczeniu.
Skoro wszystkie te elementy pokrywają się z wyobrażeniem rekrutera odnośnie poszukiwanego pracownika (a pokrywają się, bo zakładamy, że dobrze wykonasz swoje CV), Twoja aplikacja przełożona zostanie na stos oznaczony etykietą zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.
Co więcej, jeśli dokładnie przygotujesz swoje CV, ściśle wiążąc swoją personę z oczekiwaniami i potrzebami firmy, w której chcesz pracować, dokument ten nie tylko zapewni Ci zaproszenie do dalszego etapu rekrutacji, ale i go ułatwi. Płynnie odpowiesz na kolejne pytania rekrutera, jako że już podczas pisania CV, dokładnie przeanalizowałeś jakiej osoby z jakimi cechami i doświadczeniem poszukuje ta firma. Będziesz więc i znał prawidłowe odpowiedzi.
Dodaj komentarz